Wednesday, July 17, 2013

Filled Under:

Fahaman Mu'tazilah

Di antara umat Islam ada yang menganut fahaman Mu'tazilah. Di antara fahaman Mu'tazilah yang sangat bercanggah dengan fahaman Ahl al-Sunnah wa al-Jama'ah ialah bahawa Mu'tazilah tidak percaya akan adanya azab dan nikmat kubur.[2] Mereka beranggapan kononnya azab dan nikmat kubur itu tidak rasional dan bercanggah dengan akal yang waras.

          Mereka mendakwa antara lain, bagaimana manusia akan disiksa dan mendapat nikmat di dalam kubur padahal ada manusia yang tidak dikesan kuburnya? Bagaimana dengan mereka yang hancur tubuhnya kerana letupan bom, yang dimakan oleh binatang buas dan hangus terbakar menjadi abu? Semua pertanyaan ini hanya muncul dari orang yang jahil tentang makna alam kubur atau lebih tepat – alam barzakh sebagaimana yang dipaparkan di atas.

          Pengarang kitab al-Irsyad ila Shahih al-I’tiqad, Dr. Salih Fauzan Al-Fauzan berkata:
مَذْهَبُ سَلَفِ اْلأُمَّةِ وَأَئِمَّتِهَا أَنَّ الْمَيِّتَ إِذَا مَاتَ يَكُوْنُ فِى نَعِيْمٍ أَوْ عَذَابٍ. وَأَنَّ ذَلِكَ يَحْصُلُ لِرُوْحِهِ وَبَدَنِهِ وَأَنَّ الرُّوْحَ تَبْقَى

بَعْدَ مُفَاَرَقَةِ الْبَدَنِ مُنْعَمَةٌ أَوْمُعَذَّبَةٌ ، وَأَنَّهَا تَتَّصِلُ بِالْبَدَنِ أَحْيَانًا ، وَيَحْصُلُ لَهُ مَعَهَا النَّعِيْمُ أَوْ الْعَذَابُ
Golongan Salaf Soleh dan para imamnya berpendapat bahawa seseorang bila wafat akan merasakan nikmat atau azab. Yang demikian itu akan dialami oleh rohnya dan badannya bersama-sama. Sesungguhnya roh akan kekal untuk merasakan nikmat atau azab walaupun setelah berpisah dengan badan kerana roh kadangkala berhubungan dengan badan agar bersama-sama merasakan nikmat atau siksaan.

Sumber Asal: HIMPUNAN RISALAH DALAM BEBERAPA PERSOALAN UMMAH : BUKU 1
Penyusun : Hafiz Firdaus Abdullah

0 comments:

Post a Comment

Copyright @ 2013 Fahaman Terpesong.